Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Prawdiłowa dieta

Prawidłowa dieta

 

Dieta

„Niech Wasze jedzenie będzie tak naturalne, jak to możliwe”

Werner Kollath

Od kilku dziesięcioleci, pomimo szybkiego rozwoju technologii, nauki i wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego organizmu, stoimy w obliczu niepokojącego wzrostu zapadalności na różnego rodzaju choroby. Pojawia się, więc pytanie: czy problemy zdrowotne nękające naszą cywilizację mogą zostać rozwiązane dzięki nowoczesnej technologii i cudownym lekarstwom? Odpowiedzi na nie, należy szukać niejako u źródła, czyli w naszej codziennej diecie.

Obecnie spożywamy zdecydowanie zbyt duże ilości cukrów, soli, białka zwierzęcego, nasyconych kwasów tłuszczowych, sztucznych dodatków i konserwantów.

Tymczasem, zostało dowiedzione, że wysoko przetworzona żywność, jak np. gotowe dania ze słoików, żywność konserwowana, manipulowana genetycznie i sztucznie wzbogacana o dodatkowe tłuszcze, sól, barwniki, środki smakowe i substancje konserwujące, zawiera znikome ilości witamin i substancji odżywczych tak potrzebnych naszemu organizmowi by mógł prawidłowo funkcjonować.

Spożywanie wysoko przetworzonych produktów w dużych ilościach prowadzi do ogólnego zakwaszenia organizmu, czego skutkiem jest nie tylko gorsze samopoczucie, przyrost wagi ale także słabsza odporność i wydolność organizmu. O wiele poważniejszymi skutkami diety ubogiej w witaminy i mikroelementy, są: cukrzyca, astma, reumatyzm, osteoporoza, przeróżne alergie i choroby autoimmunologiczne, choroby układu krążenia, czy ADHD.

Należy pamiętać, aby codzienna dieta, nie naruszyła naturalnej równowagi kwasowo-zasadowej naszego organizmu. Dlatego prewencyjnie powinno się spożywać wysokiej jakości produkty będące w 80% zasadotwórczymi, a w 20% kwasotwórczymi artykułami spożywczymi.

ZESTAWIENIE ZASADOTWÓRCZEGO I KWASOTWÓRCZEGO POŻYWIENIA

Silnie zasadotwórcze artykuły spożywcze:

Słabo kwasotwórcze artykuły spożywcze:

warzywa, np.: ogórek, kapusta, świeży mlecz, endywia, pomidor, cukinia, dynia, marchewka, rzodkiewka, kalarepa, por, roszponka, oberżyna, seler, ziemniak, biała fasola, sałata liściowa, rukola, itd.,

owoce, np.: figi, rodzynki, banany, cytryna, czereśnie, winogrona, morele, brzoskwinie, truskawki, agrest, maliny, jeżyny, itd.,

nasiona słonecznika i dyni, kiełki pszenicy, orzechy pini, pistacje, sezam

nasiona komosy ryżowej (quinoa), szarłatu, prosa i gryki

soki warzywne, herbaty ziołowe

orkisz, kasze, zarodki orkiszowe, owies

oleje tłoczone na zimno, masło, słodka śmietana

mleko wyborowe lub surowe

jarzynowe puree

soczewica, groch, zielona i żółta fasolka szparagowa

granulat spożywczy Siła Roślin (WurzelKraft)

kawa zbożowa

 

awokado

Silnie kwasotwórcze artykuły spożywcze:

Słabo kwasotwórcze artykuły spożywcze:

białko zwierzęce, np.: mięso, kiełbasa, wędliny, ryby

orzechy włoskie, laskowe, ziemne i brazylijskie, słodkie migdały

większość produktów mlecznych, np.: twarde sery

pełnoziarnista mąka pszenna i żytnia, wyroby ze śrutu pełnoziarnistego

cukier przemysłowy, słodziki i słodycze

chleb razowy i pełnoziarnisty

biała mąka i produkty z białej mąki

ryż łuskany i gotowany

fast food, gotowe dania

twaróg, jogurt, maślanka

wszystkie napoje lemoniadowe typu cola

soki owocowe

   
 

czarna herbata, mielona kawa

 

 alkohol

 

W trosce o prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, powinniśmy tak ułożyć naszą a dietę by składała się  w 1/3 z surowych warzyw i owoców i w 2/3 z warzyw duszonych lub gotowanych. Zalecana obróbka termiczna warzyw wynika z faktu, że układ pokarmowy człowieka nie jest przystosowany do trawienia zbyt dużej ilości surowych produktów.

Warzywa najlepiej rozdrabniać na krótko przed podaniem lub spożyciem, aby nie straciły witamin i wartościowych enzymów. Podczas gotowania bądź duszenia warzyw, należy pamiętać o tym, aby czas obróbki termicznej był możliwie krótki – wtedy zachowają one najwięcej cennych witamin i minerałów. Wodę w której gotowały się warzywa, warto również wykorzystać np. do przyrządzenia sosu. W ten sposób wzbogacimy posiłek o dodatkową porcję cennych składników, które w czasie gotowania przeniknęły do wody.

Potrawy takie jak surówki najlepiej urozmaicać dodając do nich oleje roślinne tłoczone na zimno, np.: oliwę z oliwek, olej słonecznikowy, lniany, rzepakowy, czy z nasion dyni. Natomiast do smażenia najlepiej nadają się oleje roślinne specjalnie do tego przeznaczone, np.: „olej rzepakowy do smażenia”. Odradza się używać do tego celu olejów tłoczonych na zimno, ponieważ oleje tego typu, nawet podczas krótkiej obróbki termicznej, ulegają procesom niekorzystnym dla naszego zdrowia.

Przyprawiając potrawy, najlepiej nie sięgać po sól zwykłą, czy jodowaną, ale zastąpić ją solą morską. Dobrym wyborem będą również świeże zioła, takie jak tymianek, melisa, bazylia, pietruszka, szczypiorek i koper, kiełki lub zarodki.

Do wypieków najlepiej używać mąki pełnoziarnistej, razowej, natomiast cukry i słodziki, najlepiej nastąpić naturalnymi substancjami słodzącymi, takimi jak: sok winogronowy, jabłkowy czy gruszkowy, sok z agawy, syrop klonowy czy miód i spożywać je… z umiarem.

Jeśli nasza dotychczasowa dieta była drastycznie odmienna, powinniśmy wprowadzać zmiany stopniowo, np. najpierw włączyć do jadłospisu duszone jarzyny, a dopiero późnej surowe warzywa, albo chleb pełnoziarnisty na jakiś czas zastąpić drobno zmielonym chlebem orkiszowym.

Dobrym sposobem na przestawienie się na prawidłowy tryb odżywiania, jest przeprowadzenie kuracji głodówkowej. Dzięki niej, organizm będzie miał czas, by przystosować się do przyswajania substancji witalnych. Ponieważ proces trawienia pokarmów zaczyna się już w ustach, należy jeść w spokoju, nie spiesząc się, wielokrotnie i dokładnie przeżuwając każdy kęs.

Co powinno towarzyszyć zmianie sposobu odżywiania:

 

  • gimnastyka, bądź inny rodzaj aktywności fizycznej – najlepiej na świeżym powietrzu – który wzmacnia krwiobieg, przyspiesza odtransportowanie złogów, zwiększa przyswajanie substancji odżywczych i pobieranie tlenu, oraz pobudza metabolizm;
  • regularny trening mięśni- bez przemęczania się;
  • zasadowa pielęgnacja ciała w celu przywrócenia równowagi kwasowo-zasadowej, usunięcia złogów oraz poprawy przemiany materii;
  • poranne masaże szczotką w kierunku punktów wydalniczych w celu udrożnienia naczyń limfatycznych, pobudzenia krwiobiegu i wydalania toksyn;
  • naprzemienne ciepło-zimne natryski;
  • odpowiednia ilość snu, gdyż wtedy organizm się regeneruje i oczyszcza
  • stosowanie technik relaksacyjnych, takich jak joga, trening autogenny czy rozluźnianie mięśni;
  • zasadowe lewatywy, ewentualnie – oczyszczanie jelit;

W dzisiejszych czasach często sięgamy po jedzenie niejako z przyzwyczajenia, pod wpływem bodźców zapachowych lub wizualnych. Natomiast podstawową zdrowej diety jest zasada, mówiąca o tym, że jeść należy tylko wtedy, kiedy odczuwamy głód. Jadać mniejsze porcje, za to częściej – nawet do pięciu małych posiłków dziennie. Dzięki temu lepiej nauczymy się odczytywać sygnały dotyczące głodu wysyłane przez organizm. Dodatkową korzyścią płynącą z takiego trybu odżywiania, jest fakt, że jelita nie są dodatkowo obciążane, a spożyte przez nas potrawy na pewno zostaną dobrze strawione. Obciążone jelita mają wpływ nie tylko na gorsze samopoczucie, ale co ważniejsze- na nasze zdrowie, gdyż właśnie w jelitach znajduje się 80% naszego układu odpornościowego. Jeśli flora bakteryjna jelit, a w konsekwencji ich praca, zostanie zaburzona, może to prowadzić do znacznego spadku odporności i powstania np. alergii.

W wypadku, gdy równowaga bakteryjna w jelitach jest zaburzona, przywraca się ją poprzez odnowienie jelita, najlepiej za pomocą zasadowych lewatyw, równocześnie stosując odpowiednią dietę bogatą w pierwiastki zasadotwórcze.

Jeśli brakuje nam w diecie któregoś z silnie kwasotwórczych produktów spożywczych, jak np. czekolady, czy kawy, coli lub czerwonego wina? -bez obaw. Możemy sobie pozwolić na kieliszek czerwonego wina, bądź kilka kostek czekolady, pod warunkiem, że zrekompensujemy sobie to odejście od diety. Możemy to zrobić fundując sobie dodatkową pielęgnację ciała, bądź spożywając dodatkową porcję granulatu spożywczego Siła Roślin (WurzelKraft).

Co na śniadanie?

Od zawsze – słusznie zresztą – powtarza się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. W myśl tej zasady, zadbaj, by twoje śniadanie było bogate w substancje odżywcze, wartościowe białko pochodzenia roślinnego, witaminy i minerały.

Idealnym początkiem dnia może być MorgenStund (Poranny Posiłek) – bezglutenowa kaszka z nasion prosa i gryki, z dodatkiem jabłka, ananasa, słodkich migdałów, nasion słonecznika oraz dyni. Ten dziecinnie prosty w przygotowaniu posiłek – wystarczy zagotować lub zalać wrzącą wodą – dostarcza substancji zasadotwórczych i witalnych, a dodatkowo jest lekkostrawny i tolerowany nawet przez diabetyków.

W odróżnieniu od tradycyjnych śniadań składających się głównie z różnego rodzaju cukrów (np. w białym pieczywie, płatkach kukurydzianych, słodzonym musli), MorgenStund (Poranny Posiłek) dodaje energii nie obciążając naszego układu trawiennego.

Należy unikać:

śniadań z glutenem,

tłuszczem i cukrem

np.: białe pieczywo z marmoladą lub

kremem czekoladowo-orzechowym;

śniadań z glutenem,

solą i białkiem

np.: białe pieczywo z jajecznicą,

żółtym serem, szynką;

śniadań z glutenem,

tłuszczem, cukrem

i mlekiem

Np.: musli z cukrem, płatki śniadaniowe

z krowim mlekiem, jogurt, kakao;

W popołudnie

Ponieważ w godzinach popołudniowych nasz organizm najlepiej przyswaja surowe warzywa i owoce, idealnym rozwiązaniem będzie spożycie świeżej sałatki bądź surówki, a zaraz po tym ciepłego dania. Dzięki temu, nasze enzymy trawienne zostaną w odpowiedni sposób pobudzone.

Wieczorny posiłek

Pod wieczór najlepiej ograniczyć lub zupełnie wykluczyć spożywanie chleba zbożowego, świeżych warzyw i owoców, gdyż produkty te mogą nie zostać do końca strawione przez nasz żołądek i wątrobę. W efekcie może dojść do fermentacji niestrawionych resztek pokarmu w jelitach. Zamiast więc dodatkowo obciążać nasz układ pokarmowy, zaleca się spożywanie gotowanych bądź duszonych warzyw, lub zup jarzynowych z dodatkiem ziemniaków, ziaren prosa lub komosy ryżowej (quinoa) –TischleinDeckDich.

Jak robić zakupy?

Kiedy robimy zakupy, musimy się upewnić, że kupowane przez nas owoce i warzywa są w jak najmniejszym stopniu zanieczyszczone i manipulowane. Idealnym rozwiązaniem byłoby zaopatrywanie się w sklepie ekologicznym oferującym tylko zdrową żywność. Wtedy, możemy mieć pewność, że kupowane przez nas produkty nie zawierają szkodliwych substancji, bądź konserwantów czy ulepszaczy. Kupując pakowaną żywność, należy zawsze uważnie czytać etykiety i unikać produktów zawierających duże ilości substancji chemicznych.

Czego unikać?

Przede wszystkim należy ograniczyć spożycie białka pochodzenia zwierzęcego – w szczególności mięsa wieprzowego – ponieważ przyczynia się ono do podwyższenia poziomu cholesterolu i kwasu moczowego. Ponadto, pamiętajmy, że jedząc mięso, przyswajamy nie tylko białko, ale również wiele szkodliwych substancji, takich jak antybiotyki czy wytwarzane syntetycznie hormony.

Dlatego też, zapotrzebowanie na białko najlepiej uzupełniać spożywając produkty roślinne, takie jak: ziarna prosa, gryki, quinoa, szarłat, słodkie migdały, orzechy, soję, kapustę czy brukselkę, a także – w odpowiednich ilościach – algi i rośliny strączkowe. Idealnym gotowym daniem bogatym w wysokiej jakości białko jest np.: Poranny Posiłek (MorgenStund) iWykwintny Posiłek (TischleinDeckDich) na bazie prosa i quinoa.

Podobnie jak mięso i ryby, należy również ograniczyć spożycie mleka i jego przetworów. Mleko przemysłowe podczas produkcji zostaje poddane obróbce cieplnej, która niszczy zawarte w nim witaminy i składniki odżywcze, przez co staje się ono dla nas produktem bezwartościowym. W efekcie mleko, mimo relatywnie dużej zawartości wapnia, nie chroni przed takimi chorobami jak osteoporoza czy próchnica zębów. Część naukowców zwraca uwagę na to, że na naszej szerokości geograficznej – gdzie standardowo spożywa się duże ilości mleka – osteoporoza i próchnica występują nader często, podczas gdy np. mieszkańcy Afryki, którzy na co dzień mleka nie piją, o wiele rzadziej cierpią na te choroby. Ponadto, badania na Uniwersytecie w Heidelbergu wykazały, że jedynie 55% populacji Europy Środkowej toleruje laktozę – cukier zawarty w mleku. Mleko zawiera aż 25 rodzajów białka, które mogą wywoływać reakcje alergiczne.

Korzystniej jest zatem zastąpić krowie mleko jego roślinnym odpowiednikiem – mlekiem sojowym, migdałowym czy ryżowym. Wartościowym źródłem wapnia roślinnego są również zielone warzywa, jagody, suszone owoce i orzechy.

Podobnie wytwarzane tradycyjnie sery żółte, warto zastąpić serami, do których produkcji używa się mleka surowego, np. serem owczym lub kozim.

Należy również krytycznym okiem przyjrzeć się spożywanemu przez nas pieczywu. Szczególnie niekorzystne jest spożywanie pieczywa z białej mąki, ponieważ jej nadmiar bardzo zakwasza organizm. Najlepiej sięgać po chleb razowy bądź pełnoziarnisty, i to nie więcej niż 1-2 kromki dziennie.

Kolejnym produktem, którego spożycie należy drastycznie ograniczyć, są wszelkiego rodzaju wyroby cukiernicze, biały cukier, słodycze i słodzone napoje. Zakwaszają one organizm i dodatkowo podnoszą poziom cukru we krwi. Podobnie szkodliwe są wszelkie używki jak kawa, czarna herbata, nikotyna czy alkohol.

Jeśli początkowo trudno nam odmówić sobie codziennej filiżanki kawy, lub czarnej herbaty, najkorzystniej zafundować ją sobie rano by później zastąpić ją alternatywną filiżanką kawy zbożowej, lub herbaty ziołowej. Herbatę Ziołową 7x7, najlepiej pić do południa. Późnym wieczorem można również pozwolić sobie na filiżankę ale należałoby spożyć dodatkową porcję granulatu spożywczego Siła Roślin (WurzelKraft).

Czego należy unikać szczególnie?

Przede wszystkim:

  • białka roślinnego, czyli: mięs, wędlin, ryb;
  • mleka oraz jego przetworów;
  • produktów z białej mąki;
  • cukru i używek, takich jak: alkohol, nikotyna,

kawa, czarna herbata;

Życiodajna woda

Picie herbaty rozpuszczającej złogi należy uzupełnić wypijając dziennie duże ilości nisko zmineralizowanej wody niegazowanej – nawet do 1-1, 5 litra! Przyjmowanie takiej ilości płynów pozwala usunąć rozpuszczone wcześniej złogi i oczyścić organizm ze szkodliwych substancji i toksyn. Ponadto, prawidłowe nawodnienie organizmu korzystnie wpływa również na nasze samopoczucie i dodaje nam energii. Powinni o tym pamiętać szczególnie sportowcy, oraz osoby szczególnie aktywne fizycznie, które podczas długotrwałego i intensywnego ruchu tracą duże ilości wody a z nią elektrolitów. Znaczna utrata płynów może prowadzić do odwodnienia.

Podczas posiłków należy ograniczyć przyjmowanie płynów, ponieważ wtedy rozrzedzają soki żołądkowe, co spowalnia proces trawienia. Pamiętajmy, że funkcję oczyszczającą w organizmie pełni jedynie woda, której nie da się w pełni zastąpić sokami owocowymi bądź warzywnymi. Najkorzystniej będzie wpijać jedną szklankę soku owocowego bądź warzywnego dziennie, z zastrzeżeniem, że jest to sok stuprocentowy, bez domieszek, sztucznych substancji wspomagających i dodatku cukru.



do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium